Tiedettä verkossa -blogitehtävä

 

  1. Valitse blogi esimerkiksi tunnilla jaetulta blogilistalta. Blogi voi olla myös listan ulkopuolelta, kunhan siinä pohditaan tieteen asioita. Pienen ryhmän vuoksi jokaisella olisi hyvä olla oma blogi. Blogitehtävän voi kuitenkin tehdä halutessaan myös parin kanssa.
  2. Käy kurssin omassa blogissa kertomassa, minkä blogin olet valinnut tarkasteltavaksi.
  3. Lue valitsemasi blogin kirjoituksia ja tarkastele viestintää kirjoituksissa. Tee havainnoistasi luonnostelma, jonka palautat ensi tunnille to 23.11.
  4. Torstain 30.11. tapaamiskerta käytetään itsenäiseen blogikirjoituksen tekemiseen. Kirjoitus pitää olla blogissa viimeistään perjantaina 1.12.
  5. Kun kirjoitukset ovat blogissa, käy lukemassa toisten tekstit ja kommentoi niitä. Kommenttien pitää olla blogissa viimeistään keskiviikkona 6.12.
  6. Viimeisellä tapaamiskerralla 7.12. jokainen esittelee oman bloginsa.

 

Tarkastele blogista muun muassa seuraavia asioita:

  • Blogin tausta ja tekijä
  • Blogin aihe, näkökulma ja nimi
  • Blogin kirjoittaja ja hänen taustansa. Kirjoittajan suhde yliopistoinstituutioon.
  • Blogin tavoite ja kohderyhmä

 

Yleisiä havaintoja

  • Mikä blogissa on erityistä ja kiinnostavaa?
  • Mistä aiheista blogissa kirjoitetaan?
  • Mitkä aiheet ovat herättäneet eniten keskustelua? Millaista keskustelu on?
  • Millaista kieltä blogin kirjoittaja käyttää? Millä tyylillä hän kirjoittaa?
  • Miten blogissa kerrotaan uusista tutkimuksista?
  • Mitä tekstilajia tämän blogin kirjoitukset lähinnä edustavat?

 

Lähitarkastelussa yksi erityisen kiinnostava verkkoteksti

  • Mikä on tekstin keskeinen aihe?
  • Miten kirjoittaja argumentoi väitteensä puolesta?
  • Aineiston käyttö: miten kirjoittaja käyttää lähteitä?
  • Mitä hyvän tai huonon verkkotekstin piirteitä tekstissä on?
  • Mitä ajatuksia tai kysymyksiä teksti herättää?
  • Voisitko itse kommentoida blogia?

 

 

Kirjoitustehtävässä, blogikirjoituksessa, arvostetaan erityisesti

  • kohdeblogista tehtyjä asianmukaisia havaintoja
  • omaa ajattelua ja kokemuksia
  • sujuvaa suomea
  • verkkotekstin elementtien (kuvan, videoiden, linkkien ja muun materiaalin) tarkoituksenmukaista hyödyntämistä sekä
  • sitä miten blogiteksti onnistuu herättämään keskustelua ja innostamaan lukijoita haluamanne asian äärelle

 

Voit käydä tarkastelemassa Jyväskylän yliopiston blogia http://tieteenverkossa.blogspot.fi